Yamaha RD 350 årgang 1973

Klar til syn

Den lille er landet i forhaven, og nu starter så det hele om igen. Jeg mener, det er fjerde MC jeg skal klargøre til syn af mine egne cykler. Jeg tænker at en grundig vask er sagen, som det første. Derefter er den oliepumpen og så koblingen der skal ordnes.

Så er den lille ny landet i forhaven

Ja, der er nok at gå i gang med at ordne. Tænker en god og grundig vask at starte med. Derefter er det olie pumpen, og så koblingen. Og så bliver det nok det kosmetiske der skal kigges lidt på.

Her skal der vist kigges grundigt efter, knappen til at skifte mellem langt og kort lys, ja det er en lille skrue. og så ser de godt irret ud, de skal pudses kraftigt op, males og nye decals på.

Så er jeg startet på opgaven

Tankdæksel:

Første ting der måtte tilses, var tank dækslet, for det kunne ikke lukkes. Låsen og låsestaget mangler. Jeg fik indsat et stag, lavet af et stykke fjeder, det vil være stærkt nok til at blive der, og holde til at dækslet åbnes og lukkes. Låsen må jeg undvære for nu, dækslet kan stadig åbnes uden besvær, når jeg ved hvordan det skal gøres.

Oliepumpe:

Næste opgave var at renovere oliepumpen (Yamalube enheden). Har indkøbt et rep. sæt til lejligheden, som består af nogle pak dåser (Seals) og et par pakninger.

Pumpen er noget beget at se på, og den olie der var tilbage i den, var vist af noget ældre dato. Så jeg har startet min ultralydsrenser op. og inden delene blive lagt i den, fik det hele en omgang Bremserens.

Jeg tager altid billeder af afmonterings rækkefølgen.

Så var det et tur i Ultralydsrenseren.

Så var det bare at få samlet den igen, nu med nye pak dåser og pakninger. Ja kunne ikke dy mig, dækslet fik lige en tur i poler maskinen.

Karburatore:

Så blev det tid til at få kigget på de to karburatorer. Det var nemt nok at få den afmonteret fra motoren. Alle slanger blev klippet, gemt med noter til hvor de kom fra, så nye kan sættes på samme sted. Der er sat sports luftfilter, ala KN-typen på (var på da jeg købte cyklen). så jeg skulle også forholde mig til dette, når det gælder Main jets og pilotjets. og blev anbefalet et gå fra den originale størrelse Main jet 140 til en 190, og pilotjet 25 til en størrelse 27,5. så nye jets blev indkøbt, sammen med nye pakninger svømmerventilsæder.

Ja de er noget beskidte, så en ordentlig vask og så i ultralydsrensekarret

Nu er de renset efter alle kunstens regler og samlet igen, med alle de nye dele. Jeg må vente med at finde ud af om de Main jets og pilotjets størrelser jeg var anbefalet, også er det der fungerer på cyklen, til jeg er færdig med motor og får samlet hele cyklen igen.

Jeg fandt undervejs ud af, at svømmehusene var byttet rundt, så Chokeren ville ikke fungere. Så den fejl blev også ordnet.

Så blev det tid til at flytte Den lille røde over til min plads i MC-klubben (Ointen).

Nu er det bare at tage fat i opgaverne. Først gik jeg i gang med Elnettet, mange ledninger var enten knækket eller bare klippet over, det næste var så at stort set alle samlinger var gjort med samlemuffer og ikke de originale stik. så fat i bogen, og se om jeg havde stik der passede til de originale. Det gik nogenlunde, ikke perfekt, men tror nok det skal fungere.

Herefter gik jeg i gang med at finde ud af hvilke dele jeg skulle indkøbe. nogle er ankommet og andre er på vej.

Da jeg ikke kunne finde ud hvilken for bremse der sad på cyklen (ihvertfald ikke den oprindelige), tænkte jeg i første omgang at benytte en jeg havde læggende fra min XJ900, så den fik ny indmad. og så kom jeg i tvivl om det nu også var det bedste valg, og ombestemte mig så til en reproduktion af den originale, indkøbt hos Yambit i UK. Caliber skulle selvfølgelig også have en omgang ny indmad, så nye O-ringe og pakninger og stempler er sat i nu.

I første omgang håbede jeg at jeg kunne rede de originale styrkontakter. med da jeg fik dem skilt ad, kunne jeg godt se det blev ikke i dette årti. Så nye styrkontakter er indkøbt hos Yambit.

Alt der hedder gummi i benzinhanen er blevet meget hårdt, og vil på ingen måde holde tæt. Så nyt pakningers sæt er indkøbt, og er på vej hjem.

Jeg er begyndt at samle den så småt, men er selvfølgelig løbet ind i et par udfordringer undervejs.

Da jeg ville flytte cyklen fra at være sat op med stropper, og i stedet klodse den op. Ja så flød olien ud af begge forgaffler, øv så der kom endnu en opgave på listen, så kan jeg ligeså godt få den restrureret med det samme. Årsagen til denn flytning er at jeg har indkøbet, et nyt komplet sæt forbremse. Alt fra greb, hovedcylinder, slanger, rør og fordeler med bremselyskontakt. for at kunne monterer fordeleren, ja så skal forgaffel benene tages af, og hele forgafflen adskilles.