Yamaha XJ 600 type 51J årgang 1985

Klar til syn

Vel hjemme i forhaven. Begynder så de store tanker at rumstere. Hvad skal jeg gøre med dette vidunder. Det er jo trods alt en af ”drømme” motorcyklerne fra mine yngre dage. Så selvfølgelig skal den være original, med kåbe og det hele.

Jeg begynder så at gennemgå den, og finder hurtigt, den har været en tur i asfalten. Kåben er revnet flere steder, flere monteringsbeslag ødelagt og stor gennemgående skruer holde kåben fast i den ene side, ØV. Af med den og se om det kan fixes, eventuelt finde en anden der er hel. Men ark og ve, hele stativet til kåben er vind og skævt, og endda knækker flere steder.

Så nu fløj tankerne så i andre retninger. Tænkte at den måske kunne blive ok, hvis jeg gik lidt hen I cafestilen. Ja da. Så det blev løsningen på min udfordring.

Nu var kåben og stativet kasseret, så var det i gang med at finde hvad der kunne være af andre skader.

Selvfølgelig var grebene skadet, så det første var at skifte dem ud med nye. Og få renset og malet.

Så var det tid til at finde ud af hvad der gjorde den ikke kørte som forventet.

Så af med tank og plast panelerne. Ud med batteriet. Af med karburatorerne, og få set dem efter. Ja fejlen lå helt klart her. 3’ern lukkede ikke spjældet, det stod som minimum halvt åbent hele tiden. Med det resultat, benzinen løb over i luftfilterkassen, og derfra ned i krumtap huset. Det vil på et tidspunkt medføre, at stemplerne får for meget modstand når de skal ned. Og så standser motoren.

Olien var også lidt tynd og stank af benzin. Så godt den ikke kørte længere end den gjorde. Karburatorerne blev fixet og samlet. Så var det gummi muffernes tur.

De trængte til en udskiftning, men det var ikke lige det jeg havde planlagt at bruge penge på. Så jeg fandt noget vulkaniserende tape. Som blev viklet om, og skal sige, det virker sgu.

Så nu var der en der på et tidspunkt have fjernet batterikassen, den fulgte heldigvis med. Men hold op et mas at få den på plads, det er vist meningen at motoren skal af først, men det sker

Ikke på min vagt, så meget for så lidt, NOP. Så der blev bakset med batterikassen en halv times tid, og så gav den sig til sidst, og kom på plads. Og så kunne resten samles.

Havde efterhånden hørt og set så meget om at Harpic var fantastisk at rens dele i. Så det skulle da lige prøves, hjulene var så beskidte, tror ikke de har set en børste det sidste år, så det var oplagt at det skulle prøves på dem. Harpic blev indkøbt (den på toilettet var tom, så ny skulle alligevel købes). Jeg må sige, Det virker sgu, men husk at skylle efter og ikke lade det sidde for længe, det er trods alt syreholdigt, og det er netop syren der rengør.

Så var det tid til at tænke på farven til cyklen.

Første tanke var den skulle wrappes i blå folie. Så folie blev indkøbt. Og så var det bare i gang. Det gik nemt og relativt smertefrit, lige til det kom ud i solen! Derude fik folien på tanken da lige den idé, at den ville tilbage til sin oprindelige flade og meget lige facon. PIS osse. Nå nå tænkte jeg. Jeg maler den da bare blå metallic i stedet for, så I gang med det store slibe arbejde. Og spartle en lille smule, det var heldigvis ikke meget spartel der skulle til. Og så slibe igen. Så skulle der primer på, og våd slibes. Bliver så træt af alt det slibe arbejde. Så kom jeg til den blå lak. Pyha, vildt. Men ark og ve. Plastikpanelerne kunne ikke li’ den lak, og gik så småt i opløsning! Så det var bare i gang med at fjerne det skidt igen. Heldigvis var der ikke sket den store skade ved det.

Men nu skulle jeg så igen tænke mig om, hva’ så, hvilken farve skulle den så ha’ ? Jeg var lidt træt af bare sort, for det er så mange cykler i dag. Det gider jeg ikke rigtig. Min cykel må godt skille sig ud. Så sad en eftermiddag i forhaven og tænkte, og så kom min søn lige forbi, og vi begyndte at snakke om farver om komplementære farver. Det viste han noget om, så der var jeg heldig. Så lidt snakken frem og tilbage, endte i den blev sort. Med en kamæleon farve til stafferinger og logo. Denne farve kaldes ”Burning Gold”.

Men så skulle jeg også i gang med at finde en design på disse stafferinger. Flere modeller blev prøvet.

Så det var i gang med slibningen igen. Ny primer, vådslibning og så 1 gang sort. Lade den hærde op, og så en vådslibning. Efter fulgt af 3 gange sort malet våd i våd. Lade det hærde, så var det tid til at få knægten i gang med sin airbrush og male stafferingerne. Jeg havde masket af. Og så tanken under armen og ud til knægten i den anden ende af byen på cykel. Så gik han i gang med at male, det tørrede hurtigt, så jeg kunne tage tanken med hjem samme aften. Perfekt. Hjem og sætte Yamaha decals på. Og så var den klar til klar lak 2 gange 2-komponent klar lak til afslutning, også malet våd i våd.

HUSK, brug altid 2 komponent lag til at toppe af med, hvis der er chance for at olie eller benzin, kan komme i kontant med overfladen.

Fik sat lidt mindre klodset blinklys på, de originale passer ikke til denne cykel mere.

Lidt fiksere spejle fandt også vejen til cyklen. Igen de originale er lidt klodset.

Der blev også sat et nyt sæde cover på. Passer perfekt, fandt det I Tyskland til en billig penge.