Yamaha XJ 900 type 31a. årgang 1983
Motorhavari.
Den har desværre så her i efteråret haft et motorhavari.
Så ny donor cykel er indkøbt. Ja jeg skrev ”ny”. Har fundet en der kun har kørt 72 km!
Mere om det projekt I 2023.
Heldigvis skete det ikke ude på landevejen, men da jeg skulle starte den på mit tidligere arbejde.
Fandt så først denne ting. Jeg havde planlagt bare at flytte motoren over, og så renovere den originale motor på cyklen. Så jeg ledte bare efter en midlertidig motor. Ikke noget der skulle andet end at holde den tid det tager at ordne den anden motor.
Så udseende var fuldstændigt ligegyldigt.
Tjekkede denne her, og der er nogenlunde samme kompression på alle 4 cylindre. Så perfekt til dette formål.
Alt andet lige, så kom denne skønne cykel så til salg på nettet. Den er meget bedre til formålet, og kan helt sikkert holde til at blive sat i mit stel, og blive der, således at skulle jeg en dag sælge cyklen, så kan den originale motor blok følge cyklen.
Denne hvide cykel har kun kørt 72 kilometer, motoren har nok været startet op I flere timer ud over disse kilometer. Da den har været brugt til undervisning på Teknisk skole. Derfor er den også uden papirer, og der mangler nogle småting på den.
Tanken er nu at strippe min egen cykel fuldstændig. Og så flytte alt over fra denne donor cykel, og kun beholde tanken og alle plastdele. Det er selvfølgelig en stor opgave, men tænker den nok skal gå.
Projektet er nu påbegyndt
Så er projektet så småt begyndt.
Er nu begyndt at skille begge cykler ad, og ordne nogle småting undervejs.
Først skulle kåbe delene fjernes. begge er taget af nænsomt, da det “røde” sæt skal bruges, og det “hvide” lægger som reserve, hvis jeg en dag ville gå den vej. begge lygter er som nye, så der bliver passet på dem.
Da den hvide cykel har været brugt til Skole undervisning hele sit liv, manglede der et par knapper til at stille uret med på instrumenthuset, så de skulle flyttes over fra det gamle hus. jeg har tænkt mig at benytte instrumenterne fra den hvide, da det fortæller hvor langt motoren har kørt. til dokumentation for stellet, har jeg taget billeder af begge huse, og de vil følge cyklen.
Dagen afsluttet efter et par timers arbejde.
Projektet kører stille og roligt videre. på grund af helbredet går det ikke så hurtigt som håbet. Selvfølgelig glemte jeg at starte mit kamera som skulle tage et billede hvert halve minut, så ingen billeder fra sidste besøg i garagen. Nu er hele udstødnings systemet taget af, stort set al el er fjernet, tanken, sædet, baglygter, blinklys, bagskærm, luftfilterkassen og karburatorerne, fodhvilerne er taget af. Så efterhånden er jeg så langt, at motoren kan afmonteres og tages ud, sammen med kardantrækket, forenden skal fjernes i samme ryk. Da jeg er afhængig af at kunne tømme liften, før jeg kører hjem.
Så er jeg ved at få afmonteret resten af cyklen.
Så er alt taget af stellet, og stellet er klar til sandblæsning.
Så er stellet blevet sandblæst, og klar til en gang rustbeskyttelse, grunder og maling.
Når stellet så er malet og færdigt. Så begynder det næste store job, den hvide cykel skal adskilles og dele monteres i det tomme stel. De bedste dele fra begge cykler udvælges og benyttes.
Stellet er nu sandblæst, og har fået en sealer og rust beskyttelse.
Nu har stellet fået en gang filer og grunder.
Næste opgave er at få malet stellet sort, og givet det en gang 2K lak, så det kan modstå olie og benzin.
Så er stellet endelig blevet malet, og mangler bare en gang 2K klarlak
Forrørne og mellempotten trængte til en omgang. Så forrørne blev pudset med en gang Autosol og knofedt. og mellempotten blev renset for skidt og overflade rust, og derefter malet.